Marka Sprite w globalnej kampanii na rzecz różnorodności i bycia sobą

It’s haters season. Stay fresh / Trwa sezon hejterów. Żyj rześko

 

Marka Sprite, należąca do portfolio Cola-Cola, startuje z polską odsłoną niezwykłej globalnej kampanii, w której pokazuje, że najlepszą odpowiedzią na hejt może być miłość i hasło „I love you hater”. W dobie wszechobecnych mediów społecznościowych, ciągłego poddawania ludzi ocenom i eskalacji uprzedzeń oraz hejtu, kampania niesie ważny manifest: Sprite wierzy w autentyczność i różnorodność. W prawo do bycia sobą i wyrażania tego. W autentyczność. I w to, że marki mają obowiązek stawać po dobrej stronie mocy. Dlatego zabiera głos. Żeby dać młodym ludziom impuls i moc do życia w zgodzie ze sobą. Nie sprawimy, że hejt zniknie, ale możemy się na niego uodpornić. To prostsze, kiedy wiemy, że hejt to nie siła, ale słabość, bo wynika ze strachu przed innością – przed innym wyglądem, kolorem skóry, religią, orientacją seksualną, inną kulturą. Trzeba złapać do niego dystans, wierzyć w siebie i być sobą, a jedynym sposobem na niego jest miłość.

Trwa sezon hejterów. Żyj rześko.

 

Trwa sezon hejterów

Pokolenie Z, czyli dzisiejsi 15-25 latkowie, niemal urodziło się ze smartfonem w ręku. Żyje w globalnej sieci. Ma łatwy i szybki dostęp do kontaktu i informacji. Jest otwarte, zaangażowane i bezpośrednie, ceni szczerość i autentyczność. Chce czuć się sprawczo i wyrażać siebie, nawet jeśli ta sprawczość odbywa się głównie online. Świat, w którym żyją i w którym każdy ma dostęp do tysięcy nowych mediów i kanałów komunikacji, każdy ma głos i setki okazji do powiedzenia co myśli, to świat wielkich możliwości. Ale także… środowisko ciągłej walki. Internet to niespotykana dotąd w historii ekspozycja na negatywne bodźce: na krytykę, na ciągłe bycie poddawanym ocenie, na ataki. W dobie narastających podziałów społecznych i radykalizacji nastrojów, hejt i „cyberbulliying”, w sieci rozbudzany dodatkowo przez pokusę anonimowości, stał się jednym z najpoważniejszych społecznych problemów – spotkały się z nim 2 na 3 młode osoby. Kilkanaście lat temu sprowadzał się do trudnego czasu w klasie czy na osiedlu, a dziś jest wszechogarniający – bo internet jest zawsze
i wszędzie. Szczególnie dla młodych ludzi, zderzenie z hejtem to często wyzwanie ponad siły.

Sprite – marka, której DNA opiera się na autentyczności - wierzy w to, że trzeba dać młodym ludziom impuls i wiarę, że warto być sobą. Niezależnie od wyglądu (wagi, ubioru, makijażu, tatuaży), który może być niestandardowy, wyborów życiowych jak choćby pasji, które mogą być kojarzone z konkretną płcią, rasy, pochodzenia etnicznego czy wyznania. Sprite wierzy też, że masowe, silne marki mają dziś do odegrania ważną rolę. Są słuchane, a to oznacza odpowiedzialność. Dlatego powinny mówić o rzeczach ważnych.

 

Żyj rześko

Nie zmienimy świata, w którym młodzi ludzie żyją i nie sprawimy, że hejt zniknie z dnia na dzień. Ale możemy go bardzo osłabić, pokazując, skąd się bierze. Możemy też dodać im siły – pokazując, że tak naprawdę hejtowanie jest przejawem słabości, nie przewagi. Wtedy łatwiej się od tego odbić. Zlekceważyć. Być ponadto. Łatwiej trzymać się swojego zdania, poczuć się znowu dobrze ze sobą
i postawić się. O tym właśnie jest kampania Sprite. Mówimy: tak, wiemy, że trwa sezon hejterów
i wiemy, że się z tym zderzacie na co dzień. Ale spójrzcie na to na świeżo. Spójrzcie na innych wyjątkowych, wyróżniających się ludzi, którzy spotykają się dokładnie z tym co Wy. Idą dalej, są sobą, w tym tkwi ich moc. Weź oddech, otrząśnij się i popatrz na hejt z dystansem. Jesteś ponadto, bo jesteś autentyczny. Żyj rześko.

 

Kampania

Istotą kampanii Sprite jest wzmocnienie przekonania o sile wartości, jaką jest bycie sobą, bycie autentycznym – to stąd bierze się moc, by stawić czoło hejterom. Dlatego bohaterami komunikacji na całym świecie zostali „zwyczajni niezwyczajni” - zamiast profesjonalnych aktorów do udziału
w spotach zaproszono osoby, które same doświadczyły agresji ze względu na swoją odmienność,
a mimo to spełniają swoje marzenia. Wśród twarzy kampanii znaleźli się m.in. artyści, sportowcy, społecznicy - np. polski tancerz latynoamerykański, wytatuowana „rave girl”, mistrzyni olimpijska
w pływaniu Rocio Velazquez, surferka Liz Romer ze Szwecji czy zawodniczki damskiej drużyny piłkarskiej CE Sant Gabriel z Barcelony. Wszyscy oni zetknęli się z krytyką dotyczącą różnych aspektów ich życia, np. cech fizycznych, niestandardowego hobby czy orientacji seksualnej.
I wszyscy pokazują, że można i warto robić to, co się kocha, podążać za swoją pasją i być wiernym sobie, niezależnie od ocen.

Globalna kampania Sprite pod intryguącym hasłem „Trwa sezon hejterów. Zyj rześko” (ang: „It’s haters season. Stay fresh”) opiera się na ich historiach i autentycznych, hejtujących komentarzach, z jakimi się spotykali. Dziś, gdy znają swoją wartość i potrafią zdystansować się do ataków, dzielą się swoim doświadczeniem z innymi. I dają prostą radę: hejt rodzi hejt, walcz z nim miłością. Stąd przekaz, wstukiwany w odpowiedzi na komentarze hejterów: #iloveyouhater. Stąd też symboliczny motyw przewodni - melodia „All you need is love”.

 

Manifest Sprite

Sprite wierzy w autentyczność i różnorodność. W prawo do bycia sobą i wyrażania tego. W wolność.
I w to, że marki mają obowiązek stawać po dobrej stronie mocy.
Dlatego zabiera głos. Żeby dać młodym ludziom impuls i moc do przeciwstawienia się hejtowi.

Nie sprawimy, że hejt zniknie, ale możemy się na niego uodpornić.
To prostsze, kiedy wiemy, że hejt to nie siła, ale słabość, bo wynika ze strachu przed innością – przed innym wyglądem, kolorem skóry, religią, orientacją seksualną, inną kulturą.

Wtedy łatwiej się od tego odbić. Zlekceważyć. Być ponadto.
Trzeba złapać do niego dystans, wierzyć w siebie i być sobą.

* * *

Trwa sezon hejterów. Wiemy, że jest ciężko. Ale stop. Żyj rześko.

 

Hejt jest tak naprawdę słaby. I wynika z zagubienia, z obawy przed innością.

Hejt to coś na kształt obrony przez atak – opiera się na podważaniu wszystkiego, co odstaje od „standardu”.

Ale hej, na świecie są miliony ludzi, którzy czymś się różnią od standardu. Bo kto właściwie wie czym jest standard?! Standard jest tam, gdzie czujesz się ze sobą OK i nikogo przy tym nie krzywdzisz. Nie
w sztywnych ramkach – nie w tym, że chłopaki mają robić jedno, a dziewczyny drugie, że trzeba się ładnie ubrać, nie w uprzedzeniach i hasłach, że w danym kraju mieszkają tylko osoby o niebieskich albo czarnych oczach.

 

Odważni ludzie są otwarci na to, że ktoś może żyć inaczej niż oni – uczą się, są ciekawi, wiedzą, że świat jest kolorowy. A hejt jest tam, gdzie brakuje tej otwartości. Tam, gdzie ktoś nie myśli sam
i sięga po stereotyp.

 

Wiesz co? Masa ludzi, którzy osiągnęli na świecie najwięcej, zaczynała właśnie od tego punktu co Ty.
Też się stresowali, że są inni. Ale inny zwykle znaczy wyjątkowy.

 

Jesteś wyjątkowy i to jest super. Bądź sobą. Nie daj się.

 

Kiedy wiesz już, że hejt nie jest oznaką siły, ale oznaką lęku, łatwiej jest się uzbroić i zdystansować.

Weź oddech, otrząśnij się i patrz na to z dystansem. Jesteś ponadto. Żyj rześko.

 

Ktoś Ci powiedział coś, co Cię na maxa dotknęło?
No i ok. Może Cię to wytrąciło z równowagi, ale nie o tym jest przecież Twoja historia.

Niech się burzą, niech hejtują.

Otrzep się i idź dalej. Przecież już wiesz skąd to się bierze.

Żyj rześko.

 

A hejter? Pogubił się. Widzisz go, ale nie może Cię skrzywdzić.

#iloveyouhater

 

O firmach z systemu Coca-Cola

***

System Coca-Cola w Polsce reprezentują firmy Coca-Cola Poland Services Spółka z o.o. oraz Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o. Coca-Cola Poland Services jest spółką zależną The Coca-Cola Company, właściciela ponad 500 marek napojów bezalkoholowych obecnych w ponad 200 krajach świata. Coca-Cola HBC Polska to oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, będącej pod względem sprzedaży drugim na świecie rozlewcą napojów The Coca-Cola Company, docierającym do ponad 590 milionów konsumentów. Wybrane marki dostępne na naszym rynku to: Coca-Cola, Coca-Cola Zero Cukru, Coca-Cola Cherry, Coca-Cola Lime, Fanta, Sprite, Kinley Tonic, napoje izotoniczne Powerade, soki, nektary i napoje owocowe Cappy, wody mineralne Kropla Beskidu, Kropla Delice, napoje herbaciane FUZETEA oraz napoje roślinne AdeZ. Coca-Cola systematycznie wzbogaca ofertę napojów o obniżonej lub zerowej zawartości cukru. Podejmuje także działania, służące ograniczeniu wpływu na środowisko poprzez promowanie recyklingu i dbałość o zasoby wody. Firmy z systemu Coca-Cola są liderem na polskim rynku napojów bezalkoholowych i zatrudniają ponad 2 100 osób.