Flexitarianizm, dieta flexitariańska

 

Flexitarianizm to zrównoważona dieta, której głównym założeniem jest ograniczenie mięsa oraz produktów odzwierzęcych. Dieta ta nie zakłada odrzucenia którejś z pięciu grup żywności – jej celem jest prawidłowo je połączyć i odpowiednio zbilansować.

Założenia
Flexitarianizm stosuje założenia diety wegetariańskiej przy niepełnej rezygnacji ze spożywania mięsa. Według twórcy diety, dietetyka Dawna Jacksona Blatnera, aby czerpać korzyści z wegetarianizmu całkowita rezygnacja z mięsa nie jest potrzebna – wystarczy ograniczyć je do minimum i spożywać w momencie, gdy nadejdzie na nie ochota.
Dietę flexitariańską stosuje się, w celu zadbania o zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu, poprawienia sylwetki oraz z troski o zdrową planetę.

Zaleca się:
- włączenie do codziennej diety białek roślinnych np.: tofu, nasion roślin strączkowych oraz orzechów,
- zwiększenie spożycia warzyw i owoców, jako źródło błonnika i witamin,
- wprowadzenie pełnoziarnistych produktów zbożowych np.: brązowy ryż, płatki owsiane, kasze oraz makarony i pieczywo razowe,
- umiarkowane spożywanie produktów mlecznych, jako dodatkowe źródło wapnia i białka (tutaj należy pamiętać, że produkty mleczne mają być jedynie uzupełnieniem diety – nie głównym źródłem wapnia i białka),
- okazjonalne spożywanie mięsa, głównie ryb,
- ograniczenie spożycia cukru i soli

Korzyści
Korzyści ze stosowania diety flexitariańskiej jest wiele. Dzięki spożywaniu mniejszej ilości mięsa i produktów odzwierzęcych nasza rola w emisji gazów cieplarnianych znacznie się zmniejsza.
Dodatkowo, oprócz przyjaznego oddziaływania na planetę, flexitarianizm pozytywnie wpływa na zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz zmniejsza ryzyko wielu chorób np. Układu krazenia czy cukrzycy.
Spożywanie nadmiernej ilości przetworzonego mięsa – wędlin, konserw, kiełbas, parówek – może prowadzić do przewlekłych chorób np.: choroby nowotworowe i choroby sercowo-naczyniowe.

Rola napojów AdeZ
AdeZ został stworzony dla osób chcących urozmaicić swoją dietę przy jednoczesnej trosce o planetę. Zadaniem marki jest edukacja konsumentów o korzyściach jakie niesie ze sobą dieta flexitariańska oraz obalenie mitu o nieatrakcyjności produktów roślinnych.





Artykuł powstał przy współpracy z dietetykiem klinicznym magister Ewą Kurowską.